4. tematický celek

Doba realizace: 2 měsíce

Záměr

Záměrem je seznámit děti s funkcí rodiny, zaměřit se i na rodiny neúplné. Vychovávat děti k lásce k prarodičům a k úctě ke stáří. Seznámit děti se zdravými životními postoji, vést je k aktivnímu životu, k úctě k práci a vzdělávání (vážit si práce druhého).

Tématické části

  • Rodina
  • Člověk a jeho zdraví (tělo, smysly, sport)
  • Lidé a jejich práce, kde bydlí lidé

Nabídka činností

  • Seznámení dětí s funkcí rodiny jako trvalého svazku dvou milujících se lidí (nezapomínat na rozvedené rodiny).
  • První rodina (rodina, do které se dítě narodí). Narození dítěte, postavení jednotlivých členů v rodině (obecně).
  • Rozhovory o konkrétní rodině (fotografie, alba, deníčky).
  • Návštěva rodiny kamaráda (kde se narodilo malé dítě).
  • Babička, dědeček, teta, strýc, …básničky, písničky, hry, rodokmeny.
  • Návštěva domova pro seniory s programem.
  • Besídka pro babičky a dědečky, výroba přáníček a dárečků.
  • Můj tatínek, jeho úloha v rodině, profese.
  • Moje maminka, můj narozeninový příběh, jak jsem se narodil?
  • Jak si doma pomáháme, společné rodinné akce a výlety.
  • Učit děti pozorovat a vnímat krásu zimní krajiny, vyjadřovat svůj obdiv slovně.
  • Pracovat se sněhem a na sněhu, zařadit otužování dětí, sportovní aktivity.
  • Výroba krmítka pro ptáky s tatínky, umístnění krmítka na zahradě MŠ, návštěva ekologického centra Trnka.
  • Učení dětí pojmenovávat své pocity při poslechu hudby, zachytit tyto pocity graficky.
  • Experimentování s barvami, malování na volné náměty (u ml. dětí nevyžadovat dodržení námětu).
  • Návštěva knihovny, beseda
  • Námětové hry na knihovnu, na knihkupectví
  • Vyhledávání tématicky shodných příběhů v různých typech knih, porovnávání
  • Výroba společného leporela nebo knihy, malování částí textu
  • Projekt Unicef – výroba panenek / projekt /
  • Návštěva pracoviště rodičů a přátel školy na pozvání
  • Námětové hry se skutečnými pomůckami (na pekaře, na bednáře, na ševce, na muzikanty, na učitele)
  • Vyjádření jednotlivých rolí pantomimicky.
  • Návštěva základní školy, návštěva dětí ze ZŠ v MŠ.
  • Práce s keramickou hlínou.
  • Zimní radovánky na sněhu, a pokusy se sněhem a ledem.
  • Výroba iglú z odpadových materiálů
  • Přikrmování ptactva a labutí.
  • Pozorování globálních změn a negativního vlivu člověka na přírodu.
  • Bezpečné dodržování pravidel při pobytech venku a zimních radovánkách.