Mezidobí 1.část
4. tematický celek
Doba realizace: 2 měsíce
Záměr
Záměrem je seznámit děti s funkcí rodiny, zaměřit se i na rodiny neúplné. Vychovávat děti k lásce k prarodičům a k úctě ke stáří. Seznámit děti se zdravými životními postoji, vést je k aktivnímu životu, k úctě k práci a vzdělávání (vážit si práce druhého).
Tématické části
- Rodina
- Člověk a jeho zdraví (tělo, smysly, sport)
- Lidé a jejich práce, kde bydlí lidé
Nabídka činností
- Seznámení dětí s funkcí rodiny jako trvalého svazku dvou milujících se lidí (nezapomínat na rozvedené rodiny).
- První rodina (rodina, do které se dítě narodí). Narození dítěte, postavení jednotlivých členů v rodině (obecně).
- Rozhovory o konkrétní rodině (fotografie, alba, deníčky).
- Návštěva rodiny kamaráda (kde se narodilo malé dítě).
- Babička, dědeček, teta, strýc, …básničky, písničky, hry, rodokmeny.
- Návštěva domova pro seniory s programem.
- Besídka pro babičky a dědečky, výroba přáníček a dárečků.
- Můj tatínek, jeho úloha v rodině, profese.
- Moje maminka, můj narozeninový příběh, jak jsem se narodil?
- Jak si doma pomáháme, společné rodinné akce a výlety.
- Učit děti pozorovat a vnímat krásu zimní krajiny, vyjadřovat svůj obdiv slovně.
- Pracovat se sněhem a na sněhu, zařadit otužování dětí, sportovní aktivity.
- Výroba krmítka pro ptáky s tatínky, umístnění krmítka na zahradě MŠ, návštěva ekologického centra Trnka.
- Učení dětí pojmenovávat své pocity při poslechu hudby, zachytit tyto pocity graficky.
- Experimentování s barvami, malování na volné náměty (u ml. dětí nevyžadovat dodržení námětu).
- Návštěva knihovny, beseda
- Námětové hry na knihovnu, na knihkupectví
- Vyhledávání tématicky shodných příběhů v různých typech knih, porovnávání
- Výroba společného leporela nebo knihy, malování částí textu
- Projekt Unicef – výroba panenek / projekt /
- Návštěva pracoviště rodičů a přátel školy na pozvání
- Námětové hry se skutečnými pomůckami (na pekaře, na bednáře, na ševce, na muzikanty, na učitele)
- Vyjádření jednotlivých rolí pantomimicky.
- Návštěva základní školy, návštěva dětí ze ZŠ v MŠ.
- Práce s keramickou hlínou.
- Zimní radovánky na sněhu, a pokusy se sněhem a ledem.
- Výroba iglú z odpadových materiálů
- Přikrmování ptactva a labutí.
- Pozorování globálních změn a negativního vlivu člověka na přírodu.
- Bezpečné dodržování pravidel při pobytech venku a zimních radovánkách.